Стратегічний державний менеджмент у міжнародних відносинах: роль anticipatory governance у формуванні політик безпеки
DOI:
https://doi.org/10.31866/2616-745X.16.2025.344681Ключові слова:
стратегічне передбачення, антиципативне врядування, державна безпекова політика, міжнародні відносини, глобальна турбулентністьАнотація
Актуальність запропонованого дослідження зумовлена необхідністю критичного переосмислення тих інституційних механізмів, що визначають динаміку безпекового середовища у глобалізованій системі міжнародних відносин, де парадигма стратегічного державного управління дедалі більше набуває характеристик антиципативності. Зростаюча поліваріантність ризиків та асиметричність викликів унеможливлюють традиційні реактивні моделі прийняття рішень, внаслідок чого держави змушені конструювати нові конфігурації політичних і безпекових практик, спроможних випереджально формувати траєкторії розвитку глобального порядку. Метою дослідження виступає аналітична екстраполяція концепту антиципативного врядування на сферу стратегічного безпекового планування з метою виявлення його латентних детермінант та верифікації потенційної спроможності такого підходу уніфікувати багатовимірні імперативи зовнішньополітичного й оборонного курсів держав.
Методологічна рамка ґрунтується на синтезі системного та конструктивістського аналізу із залученням елементів критичної теорії безпеки і порівняльної політичної науки, що дозволяє здійснити не лише дескриптивну, але й інтерпретативну реконфігурацію понять. Використання методів стратегічного форсайту, дискурсивної герменевтики та структурно- функціонального підходу уможливило виокремлення як формальних інституційних параметрів антиципативності, так і їхніх імпліцитних змістовних корелятів.
Результати дослідження засвідчують, що антиципативне врядування не зводиться до механічного прогнозування, а являє собою складну інтеграцію превентивних когнітивних матриць із політико-бюрократичними процесами, котрі водночас інкорпорують і технологічний, і нормативний виміри стратегічного менеджменту. Запропоновано розглядати його як синергетичний механізм, який трансцендує класичні моделі стратегічного планування та постає як автономний дискурсивно-інституційний феномен. У висновках підкреслюється, що розгортання антиципативного виміру державної політики у сфері безпеки здатне радикально модифікувати архітектоніку міжнародних відносин, утверджуючи нову логіку взаємодії держав і недержавних акторів, де превентивність і передбачальність виступають системотвірними принципами. Таким чином, імплементація стратегічного державного управління, зорієнтованого на антиципативність, не лише редукує ступінь глобальної турбулентності, але й уможливлює формування більш стабільних та передбачуваних безпекових режимів у поліцентричному світі.
Посилання
Ahern, D., 2025. The New Anticipatory Governance Culture for Innovation: Regulatory Foresight, Regulatory Experimentation and Regulatory Learning. European Business Organization Law Review, [e-journal] 26, pp.241-283. https://doi.org/10.1007/s40804-025-00348-7
Berten, J. and Kranke, M., 2022. Anticipatory Global Governance: International Organisations and the Politics of the Future. Global Society, [e-journal] 36 (2), pp.155-169. https://doi.org/10.1080/13600826.2021.2021150
Boyd, M. and Wilson, N., 2021. Anticipatory Governance for Preventing and Mitigating Catastrophic and Existential Risks. Policy Quarterly, [e-journal] 17 (4), pp.20-31. https://doi.org/10.26686/pq.v17i4.7313
Heo, K. and Seo, Y., 2021. Anticipatory governance for newcomers: lessons learned from the UK, the Netherlands, Finland, and Korea. European Journal of Futures Research, [e-journal] 9 (9), pp.3-92. https://doi.org/10.1186/s40309-021-00179-y
Koskimaa, V. and Raunio, T., 2024. Expanding anticipatory governance to legislatures: The emergence and global diffusion of legislature-based future institutions. International political science review, [e-journal] 45 (2), pp.261-277. https://doi.org/10.1177/01925121221134995
Lazaro, C. and Rizzi, M., 2023. Predictive analytics and governance: a new sociotechnical imaginary for uncertain futures. International Journal of Law in Context, [e-journal] 19 (1), pp.70-90. https://doi.org/10.1017/S1744552322000477
Likarchuk, N., Andrieieva, O., Kutepova, M., Dzvinchuk, D. and Buriak, E., 2022. Improvement of mechanisms of public management of the ukrainian economy in the context of the covid-19 pandemic: foreign experience, ukrainian realities. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 6 (41), pp.437-447.
Lysaght, T., 2022. Anticipatory Governance and Foresight in Regulating for Uncertainty. The American Journal of Bioethics, [e-journal] 22 (1), pp.51-53. https://doi.org/10.1080/15265161.2021.2001111
Muiderman, K., Vervoort, J.M., Gupta, A., Norbert-Munns, R.P., Veeger, M., Muzammil, M. and Driessen, P.P.J., 2023. Is anticipatory governance opening up or closing down future possibilities? Findings from diverse contexts in the Global South. Global Environmental Change, 81. https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2023.102694
Robertson, S.L., 2022. Guardians of the future: international organisations, anticipatory governance and education. Global Society, [e-journal] 36 (2), pp.188- 205. https://doi.org/10.1080/13600826.2021.2021151
Umbach, G., 2024. Futures in EU governance: Anticipatory governance, strategic foresight and EU Better Regulation. European Law Journal, [e-journal] 30 (3), pp.409-421. https://doi.org/10.1111/eulj.12519
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.