ЄВРОПЕЙСЬКИЙ РИНОК ІНДУСТРІЇ МОВЛЕННЯ НАПРИКІНЦІ ХХ СТОЛІТТЯ: СТРУКТУРНИЙ АНАЛІЗ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-745X.11.2023.278434

Ключові слова:

Європа, індустрія мовлення, структура ринку, суспільні та приватні канали, змішана олігополія, структурний аналіз

Анотація

Мета дослідження – структурний аналіз ринку індустрії мовлення наприкінці ХХ ст. як вагомої складової європейської аудіовізуальної індустрії. Завданнями статті є, по-перше, відтворення логіки розвитку і функціонування європейського ринку індустрії мовлення зазначеного періоду (виробництво, регулювання, поширення та аудиторія), і, по-друге, розгляд широкого спектра видів діяльності та суб’єктів галузі, враховуючи ланцюг створення вартості. Дослідницька методологія ґрунтується на застосуванні структурного аналізу у поєднанні із циклічним підходом, що допомагає простежити вищезазначену логіку, а також методом якісного аналізу, який виявляє плюралізм підходів, інтеракцію суб’єктів ринку мовлення, його функціональні особливості. Наукова новизна статті полягає у тому, що вперше розглянуто структурні та змістовні характеристики ринку мовлення Європи наприкінці ХХ ст. Висновки. Доведено, що розвиток індустрії мовлення в Європі у зазначений період супроводжувався активним створенням суспільних каналів та виходом на ринок нових приватних конкурентів попри існуючі бар’єри. Серед європейських суспільних мовників переважає плюралізм підходів стосовно правового статуту, організації, стратегії програмування і позицій на ринку, фінансових стратегій управління тощо. Разом із появою нових можливостей у зв’язку із транскордонною трансляцією програм європейська індустрія мовлення залишається сконцентрованою і регуляторною, а існуюча структура ринку нагадує змішану олігополію, де існує недосконала конкуренція між приватними та державними операторами. Наголошено, що нарощування темпів створення нових каналів завдяки цифровій інфраструктурі передачі позитивно оцінюється споживачами і підтримує попит на виробництво нового контенту, а збереження високого рівня концентрації значно вплинуло на комерційну стратегію деяких каналів, вимагаючи від них розробки нових бізнес-моделей.

Біографії авторів

Ігор Петрович Печеранський, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор філософських наук, професор

Анатолій Дмитрович Ревенко, Київський університет культури

Кандидат економічних наук, доцент

Посилання

Bardoel, J. and d’Haenens, L., 2008. Reinventing public service broadcasting in Europe: Prospects, promises and problems. Media Culture Society, 30 (3), pp.337-355. https://doi.org/10.1177/0163443708088791

Bizern, C., 1999. Public Aid Mecanisms for Film and Television in Europe. Vol. 1: Comparative Analysis; Vol. 2: National Monographs. Strasbourg: European Audiovisual Observatory

Bonnell, R., 1996. La vingt-cinquième image. Une économie de l'audiovisuel. Paris: Gallimard.

Brants, K. and De Bens, E., 2000. The Status of TV Broadcasting in Europe. In: J. Wieten, G. Murdock and P. Dahlgren, eds. Television Across Europe: A Comparative Introduction. London: Sage, pp.7-22. https://doi.org/10.4135/9781446220344.n2

Debande, O. and Chetrit, G., 2001. The European Audiovisual Industry: an Overview. Evropean Investment Bank. [online]. Available at: <https://www.eib.org/attachments/pj/pjaudio_en.pdf> [Accessed 10 February 2023]

D'Haenens, L. and Saeys F. eds., 2001. Western Broadcasting at the Dawn of the 21st Century. New York: Mouton de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110867596

European Audiovisual Observatory and CNC, 2000. Économie de la Fiction Télévisuelle en Europe. Strasbourg: European Audiovisual Observatory.

European Audiovisual Observatory and Hans-Bredow Institute, 1999/2000. Radio and Television Systems in Europe. Strasbourg: European Audiovisual Observatory.

European Audiovisual Observatory, 1996/2000. Statistical yearbook : cinema, television, video, and new media in Europe. Strasbourg: European Audiovisual Observatory.

Gripsrud, J., 2010. 50 Years of European Television: An Essay. In: J. Gripsrud and L. Weibull, eds. Media, Market and Public Spheres: European Media at the Crossroads. Bristol: Intellect, pp.72-93.

Levy, D., 1999. Europe’s Digital Revolution: Broadcasting Regulation, the EU and the Nation State. London: Routledge.

McKinsey and Company, 1999. Public Service Broadcasters Around the World: A McKinsey Report for the BBC. London: McKinsey.

Michalis, M., 2013. Thirty Years of Private Television in Europe – Trends and Key Moments. In: Private Television in Western Europe. Content, Markets, Policies. London: Palgrave Macmillan, pp.37-55. https://doi.org/10.1057/9781137017550_4

Motta, M. and Polo, M., 1997. Concentration and public policies in the broadcasting industry: the future of television. Economic Policy, 12 (25), pp.294-334. https://doi.org/10.1111/1468-0327.00023

Organisation for Economic Co-operation and Development, 1999. Regulation and Competition Issues in Broadcasting in the light of Convergence.

Screen Digest, 2001. Animation: The challenge for investors. London: Screen Digest Limited.

Shahmarichatghieh, M., Tolonen, A. and Haapasalo, H., 2015. Product Life Cycle, Technology Life Cycle and Market Life Cycle: Similarities, Differences and Applications. In: Managing Intellectual Capital and Innovation for Sustainable and Inclusive Society: Managing Intellectual Capital and Innovation, Proceedings of the MakeLearn and TIIM Joint International Conference 27-29 May, 2015. ToKnowPress, pp.1143-1151.

Television, 1994. European key facts. Paris: IP Group.

Television, 1995. European key facts. Paris: IP Group.

Television, 2000. European key facts. Paris: IP Group.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-05-10

Як цитувати

Печеранський, І. П., & Ревенко, А. Д. (2023). ЄВРОПЕЙСЬКИЙ РИНОК ІНДУСТРІЇ МОВЛЕННЯ НАПРИКІНЦІ ХХ СТОЛІТТЯ: СТРУКТУРНИЙ АНАЛІЗ. Міжнародні відносини: теоретико-практичні аспекти, (11), 92–110. https://doi.org/10.31866/2616-745X.11.2023.278434

Номер

Розділ

МІЖНАРОДНІ ЕКОНОМІЧНІ ВІДНОСИНИ