ПОЛІТИЧНА ТРАНСФОРМАЦІЯ ІНСТИТУТУ ПРЕЗИДЕНСТВА В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-745x.7.2021.233324

Ключові слова:

довіра; глава держави; інститут президенства; парламентсько-президентська республіка; парламентарна республіка; патерналізм; форма правління

Анотація

У статті аналізуються політико-правові аспекти функціонування інституту президенства України в системі вищих органів державної влади. Визначено, що якість діяльності Глави держави залежить від конституційно встановлених повноважень, нормативно закріплених прав та обов’язків, а також індивідуальності особи, що займає посаду Президента. Методологічною основою дослідження стало використання історичного методу, що дозволило виявити чинники, які вплинули на зміни форми правління України в період незалежності, порівняльного методу для визначення зміни рівня довіри до Президентів України на початку їхньої каденції, через рік та в рік переобрання, а системний метод допоміг визначити перспективи розвитку інституту президентства в Україні, враховуючи обрану модель парламентарної республіки.
Доведено, що соціально-політичне сприйняття українців, надмірна індивідуалізація та патерналізм по відношенню до посади Президента України прямо впливають на розподіл влади в країні, концентруючи її в одних руках. У результаті аналізу вдалося визначити механізми, які можуть Україні допомогти уникнути процесів, пов’язаних з узурпацією влади, акумулюванням повноважень в одному центрі прийняття рішень на сучасному етапі демократизації: чіткий конституційний розподіл повноважень, зниження політичної залежності правоохоронної системи від Головнокомандувача, викорінення «імунітету до корупції» українців, збереження незалежності ЗМІ й вироблення загальнонаціональної стратегії розвитку держави.
Майбутнє Інституту президенства в Україні за парламентарної республіки буде мати символічний характер, обмежені повноваження та низьку політичну цікавість громадян, що позитивно вплине на здатність українців до свідомого й раціонального вибору представників, розвитку ідеологічної багатопартійності, формуванню стабільного та послідовного колегіального Кабінету Міністрів та відповідального Прем’єр-міністра, що реалізовуватиме програму Парламенту та нестиме відповідальність перед ним.

Біографія автора

Алла Борисівна Міщенко , Київський національний університет культури і мистецтв

кандидат політичних наук, доцент

Посилання

‘Vybory Prezydenta Ukrainy’ [Elections of the President of Ukraine]. Tsentralna vyborcha komisiia [Central Election Commission], [online] Available at: https://cvk.gov.ua/vibory_category/vibori-prezidenta-ukraini.html.

Melnychenko, V., Plakhotniuk, N. (2009). ‘Instytut prezydentstva v Ukraini stan ta perspektyvy rozvytku’ [Institute of the Presidency in Ukraine state and prospects of development]. Pravo Ukrainy [Law of Ukraine], no. 12, pp. 18–29.

Pro tekst Konstytutsii Ukrainy v redaktsii 28 chervnia 1996 roku, iz zminamy i dopovnenniamy, vnesenymy zakonamy Ukrainy: Postanova Verkhovnoi Rady Ukrainy vid 8 hrudnia 2004 roku № 2222-IV, vid 1 liutoho 2011 roku № 2952-VI, vid 19 veresnia 2013 roku № 586-VII [On the Text of the Constitution of Ukraine as amended on June 28, 1996, as amended by the Laws of Ukraine: Resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine of December 8, 2004 № 2222-IV, of February 1, 2011 no. 2952-VI, of September 19, 2013 no. 586 -VII(2014)]. Vidomosti Verkhovnoi Rady, [online], no. 11, p. 151 Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/750-18#Text.

Shemshuchenka, Y., Babkina, D. eds. (2004). Politolohichnyi entsyklopedychnyi slovnyk [Political science encyclopedic dictionary]. Kyiv: Heneza.

Pro vidnovlennia dii okremykh polozhen Konstytutsii Ukrainy: Zakon Ukrainy vid 21 liutoho 2014 roku [On renewal of certain provisions of the Constitution of Ukraine: Law of Ukraine, dated from February 21 2014]. Vidomosti Verkhovnoi Rady, [online], no. 11, p. 143. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/742-18#Text.

Rishennia Konstytutsiinoho Sudu Ukrainy u spravi za konstytutsiinym podanniam 252 narodnykh deputativ Ukrainy shchodo vidpovidnosti Konstytutsii Ukrainy (konstytutsiinosti) Zakonu Ukrainy «Pro vnesennia zmin do Konstytutsii Ukrainy» vid 8 hrudnia 2004 roku N 2222-IV (sprava pro doderzhannia protsedury vnesennia zmin do Konstytutsii Ukrainy): Konstytutsiinyi Sud; Rishennia, Okrema dumka vid 30.09.2010 № 20-rp/2010 [Decision of the Constitutional Court of Ukraine in the case on the constitutional petition of 252 people's deputies of Ukraine on compliance of the Constitution of Ukraine (constitutionality) with the Law of Ukraine “On Amendments to the Constitution of Ukraine” of December 8, 2004 no. 222-IV : Constitutional Court; Decision, Separate opinion of 30.09.2010 no. 20-rp / 2010 from September 30 2010]. Verkhovna Rada Ukrainy, [online]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v020p710-10#Texthttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v020p710-10#Text.

Rudyk, P. (2014). ‘Konstytutsiino-pravovyi status Prezydenta Ukrainy v umovakh parlamentsko-prezydentskoi respubliky’ [Constitutional and legal status of the President of Ukraine in the conditions of a parliamentary-presidential republic]. Viche.info, [online] issue20, Available at: http://www.viche.info/journal/4404.

Sukhonos, V. V. (2011). Instytut hlavy derzhavy v konstytutsiinomu pravi [The institution of the head of state in constitutional law]. Sumy: DVNZ «UABS NBU». pp. 65–66.

Chepulchenko, T., Levitska, N. (2020). ‘Perspektyvy rozvytku instytutu prezydenstva v Ukraini’ [Prospects for the development of the institution of the presidency in Ukraine]. Pravova pozytsiia [Legal position], no. 2 (27), pp. 21–24.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-03

Як цитувати

Міщенко , А. Б. (2021). ПОЛІТИЧНА ТРАНСФОРМАЦІЯ ІНСТИТУТУ ПРЕЗИДЕНСТВА В УКРАЇНІ. Міжнародні відносини: теоретико-практичні аспекти, (7), 164–177. https://doi.org/10.31866/2616-745x.7.2021.233324

Номер

Розділ

РЕГІОНАЛЬНІ СТУДІЇ