МІЖНАРОДНО-ПРАВОВІ СТАНДАРТИ ОСОБИСТОЇ АВТОНОМІЇ В АКАДЕМІЧНІЙ КУЛЬТУРІ ТА НАУКОВОМУ СПІВРОБІТНИЦТВІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2616-745x.5.2020.203691

Ключові слова:

особиста автономія, академічна культура, міжнародне науково-технічне співробітництво, наукометрія

Анотація

Актуальність  дослідження зумовлена  світовою  дискусією про свободу досліджень в умовах трансформації методів оцінки ефективності науки, фінансування та організації досліджень, а також українським контекстом освітньої реформи. Метою статті є дослідження міжнародно-правового стандарту особистої автономії у науковому житті та академічній культурі, його значення для розвитку глобального науково-технічного співробітництва України.   Методи   аналізу   та   синтезу   застосовані   для   вивчення   правових відносин та нормативних гарантій особистої автономії в академічній культурі та науковому співробітництві. Метод порівняння застосовано для виявлення спільних  та  відмінних  проблем  розвитку  особистої  автономії  науковців  в Україні та світі. Відповідно до висновків дослідження, міжнародно-правовий стандарт особистої автономії в академічній культурі та науковому співробітництві передбачає прагнення індивідуальної й інституційної самостійності та відповідальності в пошуку та передачі знань, вимагає поваги до свободи наукових досліджень, академічного спілкування та вираження поглядів. Цей стандарт пов’язаний із людською гідністю, метою освітньої системи досягти здатності людини контролювати власне життя, бути успішним і щасливим громадянином у демократичному інформаційному суспільстві. Загрозами особистій автономії науковців є академічна недоброчесність, монополізм, патерналізм, формалізм та бюрократизм, що долаються шляхом самоорганізації вчених. Новий Закон України «Про освіту» створює інструменти для боротьби з академічною недоброчесністю, дозволяє проявляти ініціативу для удосконалення науки та освіти, хоча підзаконними актами все ще нав'язуються спірні стандарти якості науки, наприклад, вимога наявності публікацій у періодичних виданнях, індексованих наукометричними базами Scopus чи Web of Science, для присвоєння вчених звань. Українська академічна культура   потребує   оновлення,   щоб   підняти   рівень   наукових   досліджень і створити  основу  конкурентоспроможної  інноваційної  економіки.  Необхідно розбудовувати українську інфраструктуру наукової інформації, вітчизняні академічні видавництва, системи індексації та бібліотеки, посилювати правові гарантії особистої автономії, підтримувати проекти міжнародного науково- технічного  співробітництва,  впровадження  наукових  розробок  у  економіці та суспільному житті. Значимість дослідження полягає в тому, що проведений аналіз дозволив сформулювати пропозиції і прогнози щодо прагматичної лібералізації наукового життя в Україні.

Біографія автора

Yurii Sheliazhenko, Університет «КРОК», м. Київ

асистент

Посилання

Chavarro, D., Tang, P., Ràfols, I. (2017). Why researchers publish in non - mainstream journals: Training, knowledge bridging, and gap filling, Research Policy, no. 46 (9), pp. 1666–1680.

Chmyr, O. S., Kvasha T. K., Yaroshenko T. O. (2017). Natsionalnyi repozytarii akademichnykh tekstiv: vidkrytyi dostup do naukovoi informatsii [National Repository of Academic Texts: Open Access to Scientific Information]. Kyiv: UkrINTEI.

Didenko, Y., Radchenko A. (2017). Publikatsiina aktyvnist yak sposib naukovoi komunikatsii ta honytvy za reitynhamy [Publication Activity as a Way of Scientific Communication and Ratings Race]. Visnyk of the NAS of Ukraine [Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine], no. 9, pp. 82–98.

Eve, M., Priego, E. (2017). Who is Actually Harmed by Predatory Publishers?’ TripleC, no. (15), pp. 755-770.

Farion, I. (2018). Vidkrytyi lyst Ministrovi osvity L. Hrynevych pro denatsionalizatsiiu osvity ta nauky [Open Letter to the Minister of Education L. Hrynevych Concerning Denationalization of Education and Science]. Available at: http://blogs.pravda.com.ua/authors/farion/5a9478ac25e51/.

Herasymchuk, V. H. (2017). Mizhnarodne naukovo-tekhnichne spivrobitnytstvo: pryntsypy, mekhanizmy, efektyvnist. Zbirnyk prats XIII Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Kyiv, 16–17 bereznia 2017 roku) [International Cooperation in Science and Engineering: Principles, Mechanisms, Efficacy. Collection of Papers Presented at XIII Ukrainian Applied Science Conference (Kyiv, 16–17 March 2017)]. Kyiv: Politekhnika.

Higher Education in Ukraine: Briefing Paper. (2015). British Council, [online]. Available at: https://www.britishcouncil.org/sites/default/files/ukraine_he_briefing_paper.pdf.

Jaffe, K., Caicedo, M., Manzanares, M., Gi,l M., Rios, A., Florez, A. (2013). Productivity in Physical and Chemical Science Predicts the Future Economic Growth of Developing Countries Better than Other Popular Indices. PLoS ONE, no. 8 (6). Available at: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0066239.

Lynn, R, Vanhanen, T (2002). IQ and the Wealth of Nations. London: Praeger.

Marcus, A., Oransky, I. (2016). Why Fake Data When You Can Fake a Scientist? Making up names and CVs is one of the latest tricks to game scientific metrics . Available at: http://nautil.us/issue/42/fakes/why-fake-data-when-you-can-fake-a- scientist.

11. On Education: Law of Ukraine no. 2145-VIII dated from 5 September 2017. Verkhovna Rada of Ukraine. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19.

Report of the Special Rapporteur in the field of cultural rights United Nations. (2016). United Nations, [online]. Available at: http://undocs.org/A/HRC/31/59.

Reviews of Integrity in Education: Ukraine 2017. (2017). OECD. Paris, OECD Publishing. Available at: http://dx.doi.org/10.1787/9789264270664-en.

Ruttan, V. (2003). Social Science Knowledge and Economic Development: An Institutional Design Perspective. Ann Arbor: University of Michigan Press.

Sheliazhenko, Yu. (2017a). Monopolistychna naukometriia z tochky zoru akademichnoi svobody ta bezpeky. Informatsiia i pravo [Information and Law], no. 2(21), pp. 144–153.

Sheliazhenko, Yu. (2018). Uchast studentiv i aspirantiv v upravlinni universytetom yak harantiia akademichnoi svobody [Participation of Students, including Postgraduate Students, in University Self-Government as Guarantee of Academic Freedom]. Aktualni pytannia suchasnoi nauky ta praktyky. Materialy naukovo-praktychnoi konferentsii (15 lystopada 2018, Kyiv) [Actual Problems of Contemporary Science and Practice: Proceedings of Applied Science Conference (15 November 2018)]. Kyiv: KROK University. pp. 718–721.

Sheliazhenko, Yu. (2019). Academic autonomy and perspectives of interdisciplinary research: mathematical analysis of law. Scientific Papers of the Witelon State University of Applied Sciences in Legnica, no. 3 (32), pp. 155–62. Available at: https://www.academia.edu/40536083/.

Sheliazhenko, Yu.(2017). Akademichna avtonomiia naukovoho zhurnalu [Academic Autonomy of Scientific Journal]. Naukovi trendy suchasnosti: materialy naukovo-praktychnoi konferentsii (Kyiv, 26 zhovtnia 2017 roku) [Contemporary Scientific Trends: Proceedings of Applied Science Conference]. Kyiv: KROK University. pp. 283–285. Available at: https://www.academia.edu/35297249/.

Sorokowski, P., Kulczycki, E., Sorokowska, A., Pisanski, K. (2017) Predatory journals recruit fake editor. Nature, no. 543, pp. 481–483.

United Nations. (2014). ‘Report of the Special Rapporteur in the field of cultural rights, Farida Shaheed, to the U.N. Human Rights Council’, no. A/HRC/28/57. Available at: http://undocs.org/A/HRC/28/57.

Witte, F. (2017) From Scientific Progress to Economic Growth. Singapore: World Scientific.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-05-10

Як цитувати

Sheliazhenko, Y. (2020). МІЖНАРОДНО-ПРАВОВІ СТАНДАРТИ ОСОБИСТОЇ АВТОНОМІЇ В АКАДЕМІЧНІЙ КУЛЬТУРІ ТА НАУКОВОМУ СПІВРОБІТНИЦТВІ. Міжнародні відносини: теоретико-практичні аспекти, (5), 105–116. https://doi.org/10.31866/2616-745x.5.2020.203691

Номер

Розділ

МІЖНАРОДНЕ ПРАВО